کاربرد IT در زندگی


کاربرد رایانه در تجارت :

رایانه ها کاربرد زیادی در تجارت دارند که در این قسمت با مهمترین آنها آشنا می شویم :

 

سیستم مدیریت تجاری :

امروزه همه مراکز تجاری دنیا به سیستم های رایانه ای مجهز شده اند زیرا در قرن 21 اطلاعات نقش تعیین کننده ای در همه امور تجاری دارد. فرض کنید مدیران شرکت های بزرگ بین المللی نظیر Sony ، Compaq ، Hp و… که شعبات زیادی در سراسر دنیا دارند بخواهند بدون استفاده از رایانه بر کار شعب خود در سراسر دنیا نظارت داشته باشند و بر اساس تغییرات شاخص های اقتصادی، سیاستهای کلان شرکت های خود را تعیین کرده و برای آینده برنامه ریزی نمایند. آیا این امر بدون داشتن سیستمهای رایانه ای و اطلاعات دقیق و به موقع ، امکان پذیر خواهد بود ؟

مراکز کوچک تجاری نیز از این امر مستثنی نیستند. امروزه اکثر فروشگاه ها برای برای تسریع در کار فروش اجناس و کم کردن ضریب اشتباه فروشندگان و داشتن اطلاعات دقیق از فروش ، انبار و سود و زیان فروشگاه از سیستمهای رایانه ای فروش ، انبار ، حسابداری ، حقوق و دستمزد ، حضور و غیاب و… استفاده می کنند.

 

 

سیستم رزرو بلیط :

اکثر دفاتر خدمات مسافرتی به سیستمهای رایانه ای فروش و رزرو بلیط هواپیما و بلیط قطار مجهز هستند تا مسافران به راحتی بتوانند از طریق نزدیکترین دفتر خدمات مسافرتی ، بلیط خود را رزرو نمایند. برای هر پرواز یا هر قطار به تعداد مشخصی بلیط فروخته می شود و به همین علت تمام دفاتر باید به سیستم مرکزی رزرو بلیط به صورت بر خط ( Online ) متصل باشند تا از وجود بلیط برای پرواز یا قطار مورد نظر مطلع شوند و یک بلیط برای چند نفر رزرو نشود. وجود سیستم رایانه ای رزرو بلیط ، هم رزرو بلیط را برای مسافران آسان می کند و هم سود بیشتری را برای شرکت های هواپیمایی و شرکت راه آهن به ارمغان می آورد. امروزه مسافران می توانند بلیط مورد نظر خود را بدون مراجعه به دفاتر مسافرتی و از طریق اینترنت و با استفاده از کارت اعتباری رزرو نمایند.

 

 

سیستم پردازش حق بیمه :

شرکتهای بزرگ بیمه نیز برای تسهیل کار بیمه شوندگان و مدیریت بهتر مجموعه خود از سیستم های رایانه ای پردازش حق بیمه استفاده می کنند که در این سیستم ها علاوه بر ثبت مشخصات بیمه شدگان و مدت اعتبار و مشخصات بیمه نامه ، امکان بررسی سود و زیان ، محاسبات مالی و و برنامه ریزی وجود دارد.

 

 

بانکداری بر خط ( Online Banking ) و بانکداری الکترونیک ( E-Banking ) :

امروزه در بیشتر کشور های دنیا استفاده از کارتهای اعتباری الکترونیک امری رایج و عمومی شده است و وجود شبکه جهانی اینترنت بر محبوبیت و کارایی اینگونه خدمات افزوده است. همزمان با روند رو به رشد استفاده از کارتهای الکترونیکی ، سیستمهای بانکداری نیز متحول شده اند و دارندگان حساب های بانکی می توانند از این بستر برای بررسی و کنترل حساب های بانکی خود و یا حتی نقل و انتقال وجوه بین حساب های بانکی خود و دیگران استفاده کنند. اگرچه سیستمهای بانکداری الکترونیکی در کشور ما به دلایلی هنوز فراگیر نشده اند اما در اکثر کشور های توسعه یافته، مشتریان بانکها بدون حضور در بانک وجوه موجود در حساب های خود را برداشت می کنند و یا به حسابهای خود پول واریز می نمایند. در کشور های پیشرفته اغلب بانکها امکانات خود را بصورت Online و 24 ساعته از طریق اینترنت در اختیار مشتریان قرار می دهند. این کار هزینه بانکها را کاهش داده و رضایت مشتریان را در بر خواهد داشت. مهمترین مسئله در بانکداری البکترونیکی امنیت است که بانکها با خرج هزینه های زیاد سعی در جاوگیری از نفوذ افراد خرابکار و بالا بردن ایمنی این نوع بانکداری دارند. بانکداری الکترونیکی آنقدر رونق یافته است که برخی بانکها صد درصد مجازی بوده و در اینترنت سرویس می دهند و هیچ شعبه واقعی ندارند.

 

 

کاربرد رایانه در سازمان های دولتی :

حتما واژه دولت الکترونیک را شنیده اید. دولت الکترونیک استفاده مناسب از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دگرگون کردن سازمان ها و موسسات دولتی است به گونه ای که مدیران این سازمان ها با استفاده از فناوری اطلاعات بتوانند علاوه بر تسریع امور دولتی ، برنامه ریزی دقیقتری انجام داده و هزینه های دولت نیز کاهش می یابد. در ارگان ها و سازمان های دولتی از نرم افزارهای کاربردی مختلفی نظیر دبیرخانه، سیستم های اطلاع رسانی و تلفن گویا، اتوماسیون اداری، سیستم های مالی، دبیرخانه، کتبخانه، حقوق و دستمزد، حضور و غیاب و ده ها سیستم عمومی و اختصاصی دیگر استفاده می شود تا هم امور داخلی و اداری سازمان ها و ادارات دولتی مکانیزه شود و هم در پاسخگویی و انجام امور ارباب رجوع تسریع شود. علاوه بر این سیستم ها، دولت ها معمولا سیستم های بزرگ دیگری را برای برنامه ریزی کلان کشور و ثبت آمارها و دیگر موارد ایجاد می کنند که در ادامه با چند مورد از آنها آشنا می شویم.

 

 

سیستم سرشماری جمعیت :

یکی از سیستم های مهم دولتی ، سیستم ثبت احوال می باشد که مشخصات همه مردم یک کشور در هنگام تولد در آن ثبت می شود و در صورت فوت افراد نیز مشخصات و زمان فوت در این سیستم ثبت می گردد تا آمار کلی افراد جامعه در این سیستم وجود داشته باشد. گاهی اوقات دولت ها برای سرشماری مجدد جمعیت و بدست آوردن اطلاعات اماری در موارد مختلف سرشماری عمومی یا سرشماری های موردی در سطح کشور انجام می دهند که برای ثبت اطلاعات این سرشماری ها و استخراج نتایج آماری از نرم افزار های کارربردی ویژه ای استفاده می شود.

 

 

سیستم ثبت مشخصات وسایل نقلیه :

در تمام کشور های جهان ، پلیس برای کسب اطلاع از وضعیت خودرو ها و مالکین آن ها کلیه وسایل نقلیه را پلاک گذاری کرده و در یک سیستم رایانه ای ثبت می نماید تا در مواقع مورد نیاز با استفاده این اطلاعات بتواند پیگیری های لازم را انجام دهد. زیرا بدون استفاده از رایانه نمی توان اطلاعات میلیونها وسایل نقلیه را ثبت نمود و در مواقع مورد نیاز اطلاعات مورد نظر را بدست آورد.

 

 

سیستم مالیاتی :

یکی از منابع درامد دولت ها مالیات است که برای دقت در دریافت و محاسبه مالیات از سیستم های رایانه ای استفاده می شود. در این سیستم ها مشخصات مالیات دهندگان و سوابق مالیاتی و بدهی های آن ها ثبت می گردد. همچنین از این سیستم ها می توان برای برنامه ریزی درامد های دولت در آینده بر اساس درامد های سنوات گذشته استفاده نمود.

 

 

کاربرد رایانه در پزشکی :

در پزشکی نیز مانند دیگر علوم از نرم افزار های کاربردی ویژه ای استفاده می شود تا علاوه بر تسریع درمان بیماران، نتایج آماری و تحقیقات دقیق تری در مورد بیماری ها و روش های مبارزه با آن ها انجام شود.

 

 

سیستم ثبت سوابق بیماران :

در اکثر بیمارستان ها وحتی در بسیاری از مطب های خصوصی، پزشکان برای هر مریض پرونده ای تشکیل می دهند و در این پرونده سیر درمان و سوابق بیماری های یک شخص ثبت می گردد تا پزشک با مراجعه به پرونده بیمار بهتر بتواند در تشخیص و درمان بیماری ها به بیمار کمک نماید. به همین علت از نرم افزار های کاربردی ثبت سوابق بیماران برای تسریع در دسترسی به پرونده بیمار استفاده می گردد. در بیمارستان ها معمولا این نرم افزار بر روی شبکه استفاده می گردد تا پزشکان یک بیمار بتوانند در کوتاه ترین زمان از نتایج آزمایش هه و وضع عمومی بیمار اطلاع پیدا کند.

 

 

سیستم هدایت آمبولانس :

امدادگران و آمبولانس ها بصورت مرکزی هدایت می شوند. با استفاده از رایانه و مکان یابی ماهواره ای میتوان مکان هر آمبولانس را یافته و از نزدیکترین آمبولانس برای امداد رسانی به مصدومان یک حادثه استفاده نمود.

 

 

ابزارهای مراقبت ، تشخیص و تجهیزات تخصصی جراحی :

با استفاده از رایانه دستگاه های ویژه ای ساخته شده است تا این دستگاه ها مراقبت از مریض را به عهده گرفته و وضعیت عمومی بیمار را لحظه به لحظه زیر نظر داشته باشند تا در زمان هایی که جان بیمار در خطر است به پزشکان اطلاع دهد. ابزارهای ویژه دیگری نیز برای جراحی ها در مواردی که به دقت بسیار بالایی نیاز است، ساخته شده است. اگرچه پیشرفت های زیادی در زمینه تجهیزات تخصصی جراحی انجام گرفته است ولی در آینده نزدیک شاهد دست آورد های بیشتری خواهیم بود.

 

 

کاربرد رایانه در آموزش :

یکی از کاربرد های رایانه استفاده از نرم افزار های آموزشی برای ارتقا سطح کیفی آموزش ها و همگانی کردن و در دسترس بودن آموزش ها و ثبت و نگه داری اطلاعات آموزشی برای برنامه ریزی های آموزشی است. در این قسمت با چند نمونه از نرم افزار های کاربردی آموزشی آشنا شدید

 

 

سیستم کلاس بندی و ثبت نام دانش آموزان و دانشجویان :

در بسیاری از مدارس، آموزشگاه ها، دانشگاه ها و دیگر موسسات آموزشی برای ثبت نام دانش آموزان، کلاس بندی و برنامه ریزی آموزشی از نرم افزار های کاربردی ثبت نام دانش آموزان استفاده می کنند. در مقاطع دانشگاهی این نرم افزار ها برای ثبت نام ترم های مختلف وانتخاب واحد دانشجویان و برنامه ریزی آموزش و کلاس بندی استفاده می شود. در بعضی از دانشگاه ها برای ثبت نام از سیستم تلفن گویا استفاده می کند و نیازی به مراجعه حضوری دانشجو برای ثبت نام نیست و دانشجو از طریق تماس تلفنی از واحد های ارائه شده در دانشگاه مطلع شده و با فشردن کد هر درس از طریق گوشی تلفن ، واحد های مورد نظر خود را با اساتید دلخواه انتخاب می نماید و نرم افزار ثبت نام بر اساس ظرفیت هر کلاس اجازه ثبت نام به دانشجویان را می دهد. در ضمن این نرم افزار ها پیش نیاز های هر واحد درسی را در هنگام ثبت نام در نظر می گیرند و در واقع عملیات ثبت نام بطور کامل به رایانه واگذاری می شود.

 

 

مشاوره، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و راه اندازی سیستم اکتیو دایرکتوری (Active Directory)

تیم فنی و مهندسی ثمین نتورک با سابقه درخشان 15 ساله در طراحی ، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری برای ادارات ، کارخانه ها ، شرکت ها و دفاتر اداری و تجاری ، آماده ارائه خدمات شبکه در شهرک های اداری ، صنعتی و همه مناطق استان تهران و حومه می باشد. جهت دریافت مشاوره و کارشناسی رایگان با ما تماس بگیرید.

 

سرور و شبکهشبکه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *