انواع شبکه از نظر پیاده سازی


انواع شبکه از نظر پیاده سازی

نحوه ارتباط رایانه ها در شبکه و استفاده از منابع و سرویس های مختلف شبکه بستگی به سیستم عامل شبکه و نحوه بکارگیری آن دارد. بطور کلی رایانه ها در شبکه ها بصورت دو دسته اصلی زیر پیاده سازی می شوند :

  • مبتنی بر سرویس دهنده (Server Based)
  • نظیر به نظیر (Peer to Peer)

 

مبتنی بر سرویس دهنده (Server Based)

در یک شبکه مبتنی بر سرویس دهنده (Server Based) که شبکه مبتنی بر سرویس گیرنده- سرویس دهنده (Client-server) نیز نامیده می شود، برخی از رایانه ها بصورت سرویس دهنده و بقیه به عنوان سرویس گیرنده عمل می کنند. در این شبکه فرایند های لازم برای انجام یک تکلیف خاص بین رایانه ها تقسیم می شود. رایانه سرویس دهنده که به آن رایانه Server گفته می شود برنامه ای را اجرا می کند و در صورت درخواست سایر رایانه ها، سرویس خاصی را به آنها ارائه می کند. رایانه های سرویس گیرنده که به آنها رایانه Client گفته می شود برنامه ای را اجرا می کنند و در صورت نیاز، سرویس خاصی را از رایانه Server درخواست کرده و از آن استفاده می کنند.

شبکه مبتنی بر سرویس دهنده

برای ساخت یک شبکه سرویس گیرنده – سرویس دهنده، کافی است یک یا چند رایانه را به عنوان Server و بقیه رایانه ها را بعنوان Client تنظیم کنیم. معمولا رایانه های Server را با مشخصات سخت افزاری بالاتری انتخاب می کنیم. گاهی اوقات در شبکه های مبتنی بر سرویس دهنده – سرویس گیرنده، از سخت افزارهای خاصی با حداقل امکانات به عنوان رایانه سرویس گیرنده استفاده می شود که با عنوان Thin Client (TC) شناخته می شوند در این حالت سرویس گیرنده با حداقل نرم افزار ممکن با سرویس دهنده ارتباط برقرار کرده و سرویس های مورد نظر را از سرویس دهنده درخواست می کند سرویس دهنده کلیه پردازش ها را انجام داده و نتایج آن را به سرویس گیرنده اعلام می کند. امروزه Thin Client بصورت نرم افزاری در برنامه های کاربردی مبتنی بر وب نیز رایج است در این روش نگهداری اطلاعات و انجام پردازش ها در سمت سرویس دهنده انجام می شود و سرویس گیرنده با کمترین نرم افزار ممکن ( مثلا از طریق یک مرورگر وب ساده ) می تواند از طریق اینترنت به سرویس گیرنده متصل شده و درخواست سرویس کند.

 

 

مزایای شبکه های مبتنی بر سرویس دهنده

برخی از مزایای شبکه های مبتنی بر سرویس دهنده عبارتند از :
  • متمرکز سازی (Centralization)

در این شبکه ها می توانیم مدیریت فایلها، منابع، کاربران، برنامه ها و سرویس دهنده ها را بدون هیچ گونه محدودیتی بصورت متمرکز و از روی یک رایانه انجام دهیم که باغث صرفه جویی در وقت مدیر شبکه و تسریغ فعالیت های شبکه می شود.

  • امنیت (Security)

در این شبکه ها می توانیم دسترسی و اختیارات کاربران را به فایلها، برنامه ها، منابع و سرویس دهنده ها شبکه در بازه های زمانی مختلف یا با ایستگاه های کاری مختلف تعیین و مدیریت نماییم که این امر باعث بالا رفتن امنیت شبکه می شود.

  • پشتیبانی از اطلاعات (Backup)

بدلیل متمرکز بودن اطلاعات و داده ها را در این نوع شبکه، می توانیم بصورت متمرکز و در بازه های زمانی معینی از اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه نماییم بویژه در شبکه های بزرگ امکانات متعددی برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات بطور همزمان وجود دارد تا کاربران در صورت خرابی اطلاعات اصلی بدون وقفه به کار خود ادامه می دهند و حتی خرابی اطلاعات را احساس نکنند.

 

 

معایب شبکه های مبتنی بر سرویس دهنده

شبکه های مبتنی بر سرویس دهنده علاوه بر موارد فوق دارای مزایای متعدد دیگری نیز هستند اما دارای معایبی نیز می باشند.

 

مهم ترین معایب شبکه های مبتنی بر سرویس دهنده عبارتند از :
  • متمرکز سازی (Centralization)

در این شبکه ها بعلت اینکه اغلب اوقات برنامه ها و اطلاعات بر روی یک رایانه بنام Server قرار دارند، در صورت خراب شدن Server هیچ کاربری امکان کار را پیدا نمی کند. برای رفع این مشکل معمولا برای Server های مهم چند رایانه اختصاص داده می شود.

  • پیچیدگی

نگهداری، پشتیبانی و مدیریت این شبکه بعلت استفاده از سیستم عامل ها و برنامه های مبتنی بر سرویس گیرنده – سرویس دهنده از پیچیدگی خاصی برخوردار است و نیاز به نیروهای متخصص خاصی دارد.

  • هزینه

هزینه Server ها، تجهیزات سخت افزاری جانبی، سیستم عامل ها و نیروهای متخصص این شبکه ها در مقایسه با شبکه های Peer to Peer بیشتر است.

 

 

نیازهای سخت افزاری شبکه مبتنی بر سرویس دهنده

برای راه اندازی شبکه مبتنی بر سرویس دهنده با توجه به وسعت و قابلیت های شبکه، می توان از تجهیزات سخت افزاری مختلفی استفاده کرد. یک شبکه کوچک مبتنی بر سرویس دهنده را می توان با حداقل امکانات زیر راه اندازی کرد :

  • یک دستگاه رایانه سرویس دهنده با مشخصات سخت افزاری مناسب
  • یک یا چند دستگاه رایانه به عنوان سرویس گیرنده از شبکه
  • یک یا چند دستگاه هاب یا سوئیچ برای اتصال رایانه ها به شبکه
  • کابل شبکه به مقدار لازم
  • سیستم عامل مخصوص سرویس دهنده مانند ویندوز 2003 سرور برای نصب بر روی سرویس دهنده

 

آشنایی با انواع سرویس دهنده

در یک شبکه مبتنی بر سرویس دهنده، می توانیم چندین رایانه سرویس دهنده داشته باشیم که هر یکی از آنها نقش و وظیفه خاصی را به عهده دارند. به عبارتی در چنین شبکه های برای بهبود کارایی، کاهش ترافیک رایانه سرویس دهنده و افزایش تحمل خرابی از چندین سرویس دهنده استفاده می کنیم. نحوه تقسیم وظایف بین سرویس دهنده های مختلف بستگی به نوع برنامه ها و روش مدیریت یک شبکه دارد.

 

برخی از سرویس دهنده های رایج عبارتند از :
  • سرویس دهنده فایل (File Server)

برای نگهداری، به اشتراک گذاشتن و مدیریت فایلها بکار می رود یک نمونه رایج از این سرویس دهنده ها، FTP Server ها در اینترنت است.

  • سرویس دهنده وب (Web Server)

برای نگهداری، ارائه و چاپ صفحات وب در اینترنت استفاده می شود.

  • سرویس دهنده چاپ (Print Server)

برای مدیریت چاپگرهای شبکه و دستگاه های جانبی آنها بکار می رود و امروزه کمتر رایج است زیرا این امر بصورت نرم افزاری قابل انجام است و نیاز به Server اختصاصی ندارد.

  • سرویس دهنده پایگاه داده (Database Server)

در مواردی که حجم اطلاعات یک پایگاه داده، زیاد است و کاربران زیادی بصورت هزمان از پایگاه داده استفاده می نمایند، رایانه سرویس دهنده ای را برای ارائه سرویس به رایانه های شبکه در نظر می گیرند.

  • سرویس دهنده پست الکترونیکی (Mail Server)

سرویس پست الکترونیکی را به کاربران ارائه می دهد و آن را مدیریت می کند.

 

 

نظیر به نظیر (Peer to Peer)

شبکه های کوچک خانگی یا ادارات اغلب با آرایش نظیر به نظیر برپا می شوند. در شبکه های نظیر به نظیر، تعداد ایستگاه های کاری کمتر از 10 رایانه است و همه رایانه ها نظیر به نظیر با یکدیگر در ارتباط و هم رتبه هستند، زیرا در این شبکه ها رایانه مخصوصی به عنوان سرویس دهنده وجود ندارد و منابع مختلف موجود در شبکه بصورت متمرکز بر روی رایانه خاصی قرار ندارند بلکه هر رایانه منبع خاص خود را دارد و می توان فایل ها و اطلاعات موجود را به اشتراک گذاشته و سرویس فایل و چاپ به سایر رایانه ها ارائه نماید یا از فایل های به اشتراک گذاشته شده توسط سایر رایانه ها استفاده نماید. بعنوان مثال وقتی چند رایانه را در ویندوز بصورت Workgroup به یکدیگر متصل می کنیم یک شبکه نظیر به نظیر تشکیل می شود.

شبکه peer to peer

 

مهمترین مزایای شبکه های نظیر به نظیر عبارتند از :
  • سادگی برپا شدن

این شبکه ها را می توانیم بدون نیاز به تخصص بالا به راحتی و در عرض چند دقیقه با سیستم عامل های معمولی راه اندازی نماییم.

  • هزینه پایین

هزینه راه اندازی، پشتیبانی، نگهداری، رایانه ها و وسایل جانبی در این شبکه ها در مقایسه با شبکه های مبتنی بر سرویس گیرنده – سرویس دهنده بسیار پایین تر و مقرون به صرفته تر است.

 

 

معایب شیکه های نظیر به نظیر

با وجود آنکه شبکه های نظیر به نظیر ساده و ارزان قیمت هستند اما دارای معایب مهمی نیز می باشند.

 

مهمترین معایب شبکه های نظیر به نظیر غبارتند از :
  • نبود نظارت و مدیریت متمرکز

در این شبکه ها بعلت اینکه برنامه ها و اطلاعات بر روی رایانه های مختلف قراردارد مدیریت منابع و کاربران آن وقت زیادی را می گیرد.

  • نداشتن کارایی مناسب برای شبکه های بزرگ

در شبکه های بزرگ که تعداد کاربران و اطلاعات زیاد است این شبکه ها کارایی ندارند.

  • دسترسی بی ثبات

در این شبکه ها بعلت اینکه اطلاعات و منابع بر روی رایانه های مختلف قرار دارند در صورتی که رایانه ای که اطلاعات یا منابع بر روی آن قرار دارد خاموش باشد امکان استفاده از آن برنامه یا منابع وجود ندارد.

 

 

شبکه های ترکیبی

با وجود دسته بندی بالا برای برپایی شبکه ها، امکان استفاده همزمان از هر دو روش فوق و ایجاد شبکه های ترکیبی از شبکه های Peer to Peer و Server Base وجود دارد. در این صورت رایانه ای که در حالت Server Base نقش Server را ایفا می کند، یا رایانه ای که نقش Client را دارد خود می توانند به عنوان یک رایانه معمولی در حالت Peer to Peer سرویس از سایر رایانه ها دریافت کرده یا منابع خود را برای آنها به اشتراک بگذارند.

 

 

مشاوره، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و راه اندازی سیستم اکتیو دایرکتوری (Active Directory)

تیم فنی و مهندسی ثمین نتورک با سابقه درخشان 15 ساله در طراحی ، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری برای ادارات ، کارخانه ها ، شرکت ها و دفاتر اداری و تجاری ، آماده ارائه خدمات شبکه از جمله راه اندازی شبکه در شهرک های اداری ، صنعتی و همه مناطق استان تهران و حومه می باشد. جهت دریافت مشاوره و کارشناسی رایگان با ما تماس بگیرید.

 

سرور و شبکهشبکه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *