جستجو در اینترنت


جستجو در اینترنت

اینترنت دنیایی از اطلاعات است که همه می توانند اطلاعات مورد نظر خود را در این شبکه عظیم اطلاعاتی پیدا کنند. در شبکه اینترنت میلیاردها صفحه اطلاعات وجود دارد که هر لحظه در حال افزایش است. یکی از مشکلاتی که کاربران شبکه اینترنت با آن مواجه هستند ، یافتن اطلاعات مورد نظر خود در زمینه های مختلف از میان میلیاردها صفحه وب و میلیونها وب سایت است. جستجو در اینترنت مهارتی است که فراگیری آن برای همه افراد جامعه الزامی است زیرا هر کس متناسب با نیازهای شغلی، اجتماعی، پزشکی، مذهبی و … که دارد می تواند اطلاعات مفیدی را از شبکه اینترنت بدست آورد.

 

برای انجام یک جستجوی مناسب در شبکه اینترنت باید به نکات زیر توجه نمود :
  • تعریف نیازها و انتخاب سایت جستجوگر متناسب با آن
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع مورد جستجو
  • استفاده از عملکرد های منطقی برای تعیین محدوده جستجو

 

تعریف نیازها

قبل از انجام یک جستجو باید نیازهای اطلاعاتی خود را مشخص سازیم و بر اساس نیازهای موجود بهترین موتور جستجو را برای جستجو انتخاب نماییم.

موتور های جستجو را می توان به دو دسته زیر تقسیم بندی نمود :

 

* موتور های جستجوی عومی

در این موتورهای جستجو اطلاعات انواع سایتها در این موتورها ذخیره می شود پس انواع موضوع ها را می توان در آنها جستجو نمود.

 

 

* موتور های جستجوی موضوعی

در این موتورهای جستجو اطلاعات سایتهای مرتبط یک یا چند موضوع خاص وجود دارد و نتایج جستجو فقط در همین موضوعات خواهد بود. مثلا سایت www.download.com برای جستجوی نرم افزار ، سایت www.weather.com برای جستجوی وضعیت آب و هوا و سایت www.amazon.com برای جستجوی کتاب استفاده می شود.

 

 

استفاده از کلمات کلیدی

هنگامی که می خواهیم در مورد یک موضوع جستجو کنیم باید کلمات کلیدی را پیدا کنیم که مرتبط به آن موضوع باشد و حتی الامکان در موضوعات دیگر وجود نداشته باشد.

 

مثال 1) می خواهیم در مورد سوالات آزمون بین المللی استاندارد بین المللی ICDL جستجو انجام دهیم. برای این جستجو باید کلماتی مانند آزمون (Exam) ، کلمه ICDL که نام استاندارد می باشد را به عنوان کلیدی انتخاب نماییم.

 

 

مثال 2) می خواهیم در مورد قطعات رایانه جستجو انجام دهیم و قیمت رایانه با یکی از قطعات آن را بدست آوریم. برای این جستجو باید کلماتی مانند رایانه (Computer) ، قیمت (Price) ، نام قطعه و نام شرکت سازنده  یا مارک آن را به عنوان کلمات کلیدی انتخاب نماییم. ( مثلا در مورد ریز پردازنده شرکت اینتل کلمات CPU و Intel را انتخاب می نماییم.)

 

 

استفاده از عملگرد های منطقی

معمولا وقتی یک عبارت را در اینترنت جستجو می کنیم به علت وجود سایتهای متعدد ، صفحات وب بسیار زیادی را به عنوان نتیجه جستجو دریافت می کنیم و گاهی اوقات پاسخ جستجو هزاران صفحه خواهد بود. برای محدود کردن صفحات یافت شده و پیدا کردن صفحات مناسب بهتر است از عملگرد های منطقی استفاده کنیم.

در هنگام جستجو اگر به جای یک لغت از دو یا چند لغت یا عبارت کوتاه استفاده کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت. بهتر است از کلمات منحصر به فردی که دقیقا به موضوع مورد جستجو ربط دارد استفاده کنیم.

 

مثال ) جستجو در مورد “آموزش رایانه “

اگر درحال جستجوی اطلاعاتی در مورد “آموزش رایانه” هستیم لغات “Computer Training” بهتر از “Training” خواهد بود زیرا Training” ” شامل همه موارد آموزشی می باشد ولی Computer Training” ” شامل آموزشهای رایانه ای است.

 

اگر با دو کلمه Computer Training جستجو کنیم موتور جستجو همه سایتهایی که شامل کلمات Computer ، Training ، و Computer Training است را پیدا می کند و در نتیجه صفحاتی را پیدا خواهیم کرد که شامل همه موارد آموزش است نه فقط آموزشهای رایانه ای. برای حل این مشکل بسیاری از موتورهای جستجو به شما این امکان را می دهند که با بکار بردن علامت + در بین کلمات به موتور جستجو بفهمانید که فقط سایتهایی را می خواهید که شامل همه کلمات شما باشد.

معمولا در موتور های جستجو، از عملگرد های جستجو نظیر AND ، OR ، + ، – و … استفاده می شود و این عملگردها یافتن نتیجه را سریعتر و آسانتر می کند. البته تعداد و نوع این عملگردها در موتورهای جستجو مختلف دقیقا یکسان نیست ولی تقریبا همه این موتورهای جستجو.

 

 

مثال)

می خواهیم صفحاتی را پیدا کنیم که حاوی اطلاعاتی در مورد چاپگر HP باشند و فقط صفحاتی را بیابیم که در ان صفحات عینا عبارت Drive HP LaserJet 6 L آمده باشد در ضمن کلمه DeskJet در آن صفحات وجود نداشته باشد. این جستجو را توسط عبارت زیر می توانیم انجام دهیم :

(+ HP – DeskJet) AND (“Driver Hp LaserJet 6L”)

 

تمرین)

عبارتی بنویسید که محتوای استاندارد بین المللی ICDL یا ECDL نسخه 4 را پیدا کند بصورتیکه در صفحات یافت شده عینا عبارت ECDL  Syllabus  Version  4 یا ICDL Syllabus Version 4 آمده باشد.

 

 

کاربرد موتورهای جستجو

هر موتور جستجو اطلاعات مربوطه به وب سایتهایی که قبلا به آن گزارش داده شده یا به صورت خودکار از وجود آنها آگاه شده مطلع است. درک این مطلب که موتورهای جستجوگر اطلاعات همه وب سایتها را در اختیار ندارند اهمیت دارد ، به همین علت نتایج جستجو در سایتهای مختلف معمولا متفاوت است. اگر بخواهیم جستجوی مناسبی در یک موضوع خاص انجام دهیم، بهتر است از موتور های جستجو در آن موضوع استفاده کنیم. قطعا با یک موتور جستجوی موضوعی سریعتر به مطلب مورد نظرمان دسترسی پیدا می کنیم.

 

 

مشاوره، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و راه اندازی سیستم اکتیو دایرکتوری (Active Directory)

تیم فنی و مهندسی ثمین نتورک با سابقه درخشان 15 ساله در طراحی ، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری برای ادارات ، کارخانه ها ، شرکت ها و دفاتر اداری و تجاری ، آماده ارائه خدمات شبکه در شهرک های اداری ، صنعتی و همه مناطق استان تهران و حومه می باشد. جهت دریافت مشاوره و کارشناسی رایگان با ما تماس بگیرید.

 

 

 

اینترنت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *