انواع ویروس از نظر محل تاثیرگذاری


انواع ویروس از نظر محل تاثیر گذاری

ویروس ها مثل سایر برنامه های رایانه ای نیاز به محلی برای ذخیره خود دارند ، با این تفاوت که ویروسها محلی را انتخاب می کنند که برای رسیدن به اهداف شوم خود نزدیکتر و در دسترس تر باشند.

محل هایی که برای جایگیری ویروس ها محبوبیت بیشتری دارند بشرح زیر می باشند :

  • فایلهای اجرایی
  • فایلهای غیر اجرایی
  • رکورد راه انداز ( Boot Record )
  • جدول پارتیشن(  Master Boot Recordیا  partition Table )

 

در ادامه با انواع ویروسها از نظر محل تاثیر گذاری بیشتر آشنا خواهیم شد :

 

 

ویروسهای تاثیر گذار بر روی فایلهای اجرایی

اکثر ویروسها بطور انگل وار به فایلهای اجرایی می چسبند و آنها را آلوده می کنند تا پس از اجرا شدن آنها فعال شده و ضمن تکثیر خود، اطلاعات را از بین ببرند. به همین منظور اغلب نرم افزارهای ضد ویروس ، فایلهای اجرایی یا انشعاب های زیر را بررسی یا پاکسازی می کنند :

SCR، DLL، OVL، BIN، SYS، COM ،EXE

 

بنابراین فایلهای اجرایی با انشعاب های فوق از اصلی ترین محل های جایگیری ویروسها می باشند.

 

ویروس های تاثیرگذار بر روی فایلهای غیر اجرایی

بندرت ویروسها در فایلهای غیر اجرایی مثل فایل های متنی یا بانکهای اطلاعاتی جای می گیرند. از ویروسهای تاثرگذار بر روی فایلهای غیر اجرایی می توان به ویروسهایی اشاره کرد که در انتهای اسناد Word یا Excel هستند که پس از باز شدن سند بصورت خودکار اجرا می شوند.

معولا آثار مخرب ویروسها بر روی فایلهای غیر اجرایی نمایان می شود و کمتر مشاهده شده است که ویروسها ، خود را در فایلهای غیر اجرایی پنهان کنند.

 

 

ویروسهای تاثیرگذار بر روی رکورد راه انداز (Boot Record)

برخی دیگر از ویروسها علاقه خاصی به پنهان شدن در رکورد راه انداز دارند زیرا رکورد راه انداز، واحد راه انداز یسیستم عامل است که در سکتور شماره صفر دیسک سخت یا فلاپی دیسک را دارد و اینگونه از ویروسها با قرار گرفتن در این محل به محض روشن شدن رایانه و اجرای یک برنامه آلوده به ویروس و یا دسترسی به رکورد راه انداز، همراه ان در حافظه اصلی جا می گیرند و بعضی از آنها تا موقع خاموش شدن رایانه همانجا باقی مانده و فایلهای دیگر را آلوده می کنند، حتی اگر برنامه آلوده را حذف کرده یا فلاپی دیسک آلوده را نیز از دیسک گردان بیرون آورید.

 

 

ویروسهای تاثیرگذار بر روی جدول Partition

عملکرد ویروسهای تاثیرگذار بر روی جدول Partition همانند ویروسهای تاثیرگذار بر روی رکورد راه انداز هستند. این ویروسها علاقه خاصی به پنهان شدن در جدول Partition دارند زیرا جدول Partition شامل اطلاعات تقسیم بندی دیسک سخت است که در سکتور شماره صفر دیسک سخت قرار دارد. اینگونه از ویروسها با قرار گرفتن در این محل به محض روشن شدن رایانه و اجرای یک برنامه آلوده به ویروس و یا دسترسی به جدول Partition آلوده ، همراه آن نرم افزار در حافظه اصلی جا می گیرند و گاهی اوقات تا موقع خاموش شدن رایانه همانجا باقی مانده و فایلهای دیگر را آلوده می کنند. همچنین ویروسهایی یافت می شوند که اطلاعات مربوط به Setup سیستم را نیز خراب کرده و یا تغییر می دهند.

 

مشاوره، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و راه اندازی سیستم اکتیو دایرکتوری (Active Directory)

تیم فنی و مهندسی ثمین نتورک با سابقه درخشان 15 ساله در طراحی ، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری برای ادارات ، کارخانه ها ، شرکت ها و دفاتر اداری و تجاری ، آماده ارائه خدمات شبکه از جمله معرفی و نصب و راه اندازی آنتی ویروسهای مفید و کاربردی با توجه به نیاز سیستم های شما در شهرک های اداری ، صنعتی و همه مناطق استان تهران و حومه می باشد. جهت دریافت مشاوره و کارشناسی رایگان با ما تماس بگیرید.

 

 

 

 

رایانه و سیستمویروس های رایانه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *