معیارهای انتخاب رایانه


مقدمه :

در این مطلب قصد داریم الگوهای مختلف و معیارهای انتخاب رایانه و خرید رایانه را برای کاربران مختلف در نظر بگیریم.

با توجه به نیازهای هر کاربر قطعات اصلی و تاثیرگذار را برای خرید رایانه پیشنهاد می کنیم.

 

رایانه برای کاربران معمولی

کاربر معمولی رایانه اشخاصی هستند که قصد دارن با رایانه کارهایی از این قبیل انجام دهند :

  1. استفاده از اینترنت و پست الکترونیک (E-mail)
  2. کار با نرم افزارهای مجموعه office (مانند word برای تایپ کردن، excel برای انجام محاسبات و رسم نمودارها ؛ PowerPoint برای ساختن فایل های ارایه مطلب و Access برای بانک های اطلاعاتی متوسط و کوچک)
  3. کار با نرم افزارهای کاربردی نظیر حسابداری، انبارداری، حقوق و دستمزد و…
  4. کار با نرم افزارهای آماری نظیر SPSS  ، Matlab و …
  5. مشاهده فیلم و پخش موسیقی (Multimedia)
  6. انجام بازی های معمولی رایانه (نه بازیهای سنگین گرافیکی)
  7. استفاده از CD های آموزشی

دو کاربر معمولی را در نظر بگیریم که می خواهند یک رایانه خریداری کنند. یک از آنها بودجه کمتری را برای خرید در نظر گرفته است و دیگری بودجه بیشتری در نظر گرفته است البته هر دو نمی خواهند بیش از حد مورد نیاز خود هزینه کنند.

ما با توجه به بودجه این دو شخص به هر دو قطعاتی را پیشنهادات می کنیم. با رعایت این نکته که هر دو رایانه برای یک کاربر معمولی مناسب باشد. لازم به ذکر است فقط قطعات مهم در این جدول آمده است و بقیه اطلاعات با توجه به سلیقه خریدار، قابل انتخاب است.

لازم به ذکر است که این جداول به صورت مثال آورده شده و به عنوان دستورالعمل انتخاب رایانه یا قانون کلی انتخاب رایانه نیست.

 

 

رایانه برای کارهای گرافیکی

بعضی از افراد علاوه بر کاربردهای یک کاربر معمولی، می خواهند از رایانه برای کار تخصصی گرافیکی یا بازی های با گرافیک سه بعدی بالا استفاده کنند. این کاربران باید نسبت به کاربران معمولی CPU قویتری انتخاب کنند، میزان حافظه RAM ریانه را بیشتر در نظر بگیرند و از همه مهمتر کارت گرافیک قوی تری را انتخاب نمایند.

چرا که یکی از معیارهای انتخاب رایانه ، انتخاب کارت گرافیک مناسب است.

 

 

 

رایانه برای کاربران حرفه ای

بعضی از کاربران رایانه برای انجام فعالیت های نظیر برنامه نویسی، کار با پایگاه های داده یا انجام محاسبات پیچیده نیاز به رایانه قویتری دارند. بدیهی است این کاربران بیشتر به قدرت پردازش بالا نیاز دارند و کمتر نیازمند کارت گرافیک قوی هستند.

برای داشتن پردازش قوی، نیاز به CPU چند هسته ای با Cache بالا، میزان حافظه RAM بالا، برد اصلی با امکانات مناسب و دیسک سخت با سرعت بالا است.

 

باید به این نکته توجه کرد که هیچگاه نمی توان قانون کلی برای خرید رایانه ارایه داد و سلیقه های متفاوتی حتی بین کارشناسان سخت افزار وجود دارد در صورتیکه برخی از کارشناسان سخت افزار بعضی از تولید کنندگان جهانی را با توجه به تجربه خود توصیه می کنند و برخی دیگر یک تولید کننده دیگر را برتر می دانند.

مثلا در CPU همیشه بین طرفدارن شرکت Intel که معمولا محصولات گرانتری دارد و طرفداران شرکت AMD بحث های داغی وجود دارد. گاهی CPU های این دو شرکت را توسط نرم افزار های خاصی در شرایط مساوی بررسی می کنند و سرعت و کیفیت آنها را مقایسه کرده و جداول حاصله را در سایتهای اینترنتی منتشر می کنند.

اما برای یک کاربر معمولی این تفاوت ها چشمگیر نیست و با توجه به بوجه ای که برای خرید رایانه در نظر گرفته است می تواند رایانه مورد نظر خود را خریداری کند.

 

 

تاثیر سیستم عامل و نرم افزار کاربردی در انتخاب رایانه

گاهی اوقات بعضی از کاربران رایانه می خواهند با یک سیستم عامل مشخص با یک نرم افزار کاربردی مشخص کار کنند. باید توجه کرد که در راهنمای هر سیستم عامل امکانات سخت افزاری لازم برای استفاده از سیستم عامل توضیح داده شده است.

این نکته برای نرم افزار های کاربردی نیز صادق است با این تفاوت که در نرم افزار های کاربردی علاوه بر امکانات سخت افزاری لازم به نوع سیستم عاملی که این نرم افزار کاربردی بر روی آن اجرا می شود نیز اشاره شده است.

برای هر نرم افزار علاوه بر اینکه اعلام می شود که حداقل مشخصات سخت افزاری مورد نیاز چیست، سخت افزار مطلوب نیز برای اجرای مناسب نرم افزار مشخص می شود.

مثلا اعلام می شود برای اجرای این نرم افزار حداقل مشخصات سخت افزاری عبارتست از : CPU پنتیوم 3 ، 256 مگابایت RAM و 200 مگابایت فضای خالی هارددیسک و سخت افزار مطلوب عبارتست از : CPU پنتیوم 4 ، 512 مگابایت RAM و 300 مگابایت فضای خالی هارددیسک.

خریدار رایانه باید در انتخاب سخت افزار مطلوب برای نرم افزار کاربردی مورد نیاز خود، دقت داشته باشد.

 

 

انتخاب رایانه های کیفی یا روپایی

همانطور که پیش از این مشاهده کردید، رایانه های کیفی (Notebook) و روپایی (Laptop) که تفاوتهای اندکی با هم دارند ، به شکل یک کیف کوچک قابل حمل هستند و هم با برق شهر و هم با باطری کار می کنند و از لحاظ امکانات و توانایی امکاناتی شبیه رایانه های رومیزی دارند.

این رایانه ها برای کسانی که مدام در سفر هستند و یا کسانی که علاوه بر محیط کار در خارج از محیط کار نیز می خواهند با رایانه کار کنند مناسب هستند.

برای انتخاب رایانه های کیفی و روپایی ، علاوه بر مسائلی که در مورد رایانه های رومیزی مطرح شد، پارامتر های مهم دیگری نیز وجود دارند. برخی از این پارامترها عبارتند از :

*وزن رایانه های کیفی

اگر دارنده رایانه کیفی باید رایانه را در طول روز با خود حمل کند هر چه وزن رایانه کیفی پایین تر باشد بهتر است. البته هر چه وزن رایانه کیفی سبکتر باشد قیمت آن بیشتر باشد علت این است که تولید کننده محبور است از فناوری های پیشرفته تری برای سبکتر کردن قطعات رایانه کیفی استفاده کند.

وزن رایانه کیفی معمولی حدود سه کیلو گرم است. ولی قیمت همین رایانه با همین مشخصات ولی با وزن یک کیلو و پانصد گرم بیش از 50 تا 70 درصد گرانتر از مل مشابه سه کیلو گرمی خواهد بود.

 

*اندازه رایانه کیفی

یکی از معیارهای انتخاب رایانه در رایانه های کیفی اندازه است، یعنی هرچه اندازه صفحه نمایش بزرگتر می شود قیمت آن بالاتر می رود ولی در رایانه های کیفی این مسئله برعکس است.

یعنی هرچه رایانه کیفی کوچکتر و سبکتر می شود در نتیجه صفحه نمایش آن نیز کوچکتر شده و قیمت آن بالاتر می رود. اندازه رایانه کیفی نیز در حمل و نقل آسان آن موثر است.

 

*میزان باطری

اگر کاربر رایانه رومیزی قصد استفاده طولانی مدت از رایانه کیفی بدون اتصال به برق دارد، باید به میزان ذخیره باطری که معمولا به ساعت تعیین می شود توجه کند. بدیهی است رایانه هایی که باطری انها قابلیت نگهداری شارژ بیشتری دارند، قیمت بالاتری دارند.

 

بعضی افراد سوال می کنند با توجه به قیمت مناسب رایانه های کیفی، بهتر است رایانه کیفی بخریم یا رایانه رومیزی ؟

در پاسخ باید گفت که مهمترین نکته نیاز کاربر است. اگر کاربری نیاز دارد که رایانه را با خود حمل کرده و همراه خود داشته باشد قطعا باید رایانه کیفی خریداری کند. یا اگر کسی به اندازه کافی جا در منزل یا محل کار خود برای قرار دادن رایانه رومیزی ندارد، مجبور است رایانه کیفی یا روپایی خریداری کند.

اما برای کاربری که نیاز به جابجایی رایانه ندارد و از نظر فضا نیز محدودیت ندارد، به دلایل زیر خرید رایانه رومیزی توصیه می شود :

  • رایانه کیفی یا روپایی معولا از رایانه های مشابه رومیزی (با همان مشخصات) گرانتر هستند.
  • کارکردن با رایانه کیفی یا روپایی بخاطر داشتن صفحه کلید کوچکتر و داشتن لوح لمسی (Touch Pad) بجای ماوس کمی مشکلتر است و برای کسانی که ساعتها باید از رایانه استفاده کنند مناسب نیست.
  • معمولا ارتقاء (Upgrade) قطعات رایانه های کیفی مشکلتر و با هزینه بیشتری انجام می شود و گاهی نیز غیرممکن است.
  • رایانه های کیفی ظریفتر بوده و اگر در اختیار کودکان قرار گیرد احتمال آسیب دیدن بیشتر است.

تعمیر برخی از آسیب های فیزیکی احتمالی به رایانه کیفی (لپتاپ) مشکل و گاهی اوقات غیر ممکن است.

 

 

مشاوره، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و راه اندازی سیستم اکتیو دایرکتوری (Active Directory)

تیم فنی و مهندسی ثمین نتورک با سابقه درخشان 15 ساله در طراحی ، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری برای ادارات ، کارخانه ها ، شرکت ها و دفاتر اداری و تجاری ، آماده ارائه خدمات شبکه و مشاوره جهت خرید انواع رایانه های کاربردی برای شما در شهرک های اداری ، صنعتی و همه مناطق استان تهران و حومه می باشد. جهت دریافت مشاوره و کارشناسی رایگان با ما تماس بگیرید.

 

رایانه و سیستم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *