شناخت مفاهیم اولیه و اساسی رایانه


مقدمه :

انسان همواره در صدد یافتن راهی برای آسان کردن کارهای سخت بوده است و به همین دلیل در طول تاریخ، ابزارها و ماشین های متفاوتی را ساخته است که هر کدام از این ابزارها و ماشین ها نقش زیادی در پیشرفت و رفاه بشر به عهده داشته اند. زمان بکار گیری چرخه توسط چینی ها در امر محاسبات تحول بزرگی محسوب می شد. پاسکال ریاضی دان فرانسوی اولین دانشمندی بود که ماشین حساب مکانیکی را اختراع کرد و به دنبال آن ماشین حساب های پیشرفته تری ساخته شدند. اما در سال 1822 میلادی چارلزبابیج انگلیسی که بیشتر مردم او را بعنوان پدرعلم رایانه می شناسند، اولین ایده ماشین های محسابه خودکار را مطرح کرد. اولین رایانه محاسباتی توسط هاروارد ایکن در دانشگاه هاروارد و با کمک مالی و فنی شرکت IBM در سال 1944 تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت. این رایانه که با ترکیبی از وسایل مکانیکی و الکترونیکی کار می کرد از لحاظ عملکرد و توانایی شبیه ماشین حسابهای جیبی فعلی عمل می کرد و توانایی عملیات جمع، ضرب،تقسیم، تفریق و عملیات مشابه را داشت ولی دارای حجمی معادل 900 مترمربع و وزنی در حدود 30 تن بود!

 

تعریف رایانه

رایانه (Computer) دستگاهی هست دارای حافظه و قابل برنامه ریزی، که قادر است عملیات ریاضی و منطقی را با سرعت بالا انجام داده و نتیجه را ارایه نماید.

 

به عبارت دیگر رایانه دستگاهی است که بتواند سه عمل زیر را انجام دهد :

 

  • دریافت داده
  • پردازش داده
  • اعلام نتیجه پردازش (اطلاعات)

 

با مفاهیم داده و اطلاعات در ادامه همین مطلب آشنا می شویم.

 

 

آشنایی با مفاهیم پایه رایانه

 

سیستم (System)

مجموعه عناصر و اجزای مرتبط بهم که برای رسیدن به یک هدف خاص فعالیت می کنند، سیستم می گوییم.

در زبان فارسی واژه های سامانه و نظام نیز معادل واژه سیستم هستند.

 

هر سیستم دارای 3 بخش اصلی است :
  • ورودی
  • عملیات
  • خروجی
بطور کلی شماتیک سیستم را می توان بصورت زیر در نظر گرفت :

اجزای اصلی سیستماجزای اصلی سیستم

 

همانطوریکه مشاهده می شود در هر سیستم یکسری ورودی وجود دارد که بر روی ورودی ها عملیات خاصی انجام می شود و در نهایت خروجی بوجود می آید.

 

مثال ) سیستم یک کارخانه را در نظر می گیریم. در یک کارخانه ورودی همان مواد خام و اولیه ای است که برای تولید مورد نیاز است. در داخل کارخانه کارگران و دستگاه ها بر روی مواد اولیه عملیات مختلفی انجام می دهند که در نهایت یک محصول تولید می شود که این محصول را خروجی می گوییم.

 

سیستم رایانه ای

سیستم رایانه نوعی سیستم است که در آن داده ها از طریق ورودی به سیستم وارد شده و پس از پردازش، حاصل پردازش داده ها که اطلاعات نامیده می شود از طریق خروجی ارایه می شود.

 

داده (Data)

مجموعه دانسته هایی هستند که سیستم رایانه ای روی آن پردازش انجام می دهد تا نتیجه مورد نظر حاصل شود. مثلا مشخصات کارمندان در یک سیستم حقوق و دستمزد، داده است.

 

پردازش (Process)

مجموعه اعمالی که بر روی داده ها انجام می گیرد تا هدف سیستم بدست آید، پردازش نامیده می شود.

پردازش می تواند به صورت های زیر باشد :
  • بسیار ساده (مانند : جمع کردن دو داده)
  • پیچیده (مانند : محاسبه حقوق کارمندان)
  • بسیار پیچیده (مانند : تحلیل عکس های ماهواره ای هواشناسی)

 

اطلاعات (Information)

حاصل پردازش داده ها را اطلاعات می گوییم.

به عبارتی ساده تر خروجی یک سیستم رایانه ای اطلاعات محسوب می شود. مثلا در سیستم حقوق و دستمزد، فیش حقوقی کارمندان، اطلاعات محسوب می شود.

 

دانش (Knowledge)

دانش، درک، آگاهی یا شناختی است که در خلال مطالعه، تحقیق، مشاهده یا تجربه و در طول زمان بدست می آید و یک گام بعد از اطلاعات قرار دارد.

یعنی داده ها با پردازش در رایانه به اطلاعات تبدیل می شود و در مرحله بعد، برداشت و استفاده ای که از این اطلاعات می شود، دانشی است که تولید می شود. پس دانش متکی به اطلاعات است و امروزه اگر به دانش توجه بیشتری شود و به دلیل تولید زیاد و گسترده اطلاعات است که برای غلبه، کنترل و استفاده صحیح از آن، راهی جز تبدیل آن به دانش نیست، چرا که افراد در رویارویی با انفجار اطلاعات، به راحتی نمی توانند به اطلاعات صحیح و مناسب خود برای دانش ورزی در زمان مناسب دست پیدا کنند.

دانش را به دو دسته زیر تقسیم بندی می کنند :

دانش ضمنی :

دانشی است که به صورت تجربیات، تخصصها، مهارتها در ذهن افراد وجود دارد. این دانش مستند نشده است و قابل استفاده توسط دیگران نیست. مانند تجربیات یک فیلمنامه نویس یا تجربیات یک تاجر

 

دانش صریح :

دانشی که مستند سازی شده باشد و قابل ارائه به دیگران باشد. مانند یک کتاب آموزش فیلمنامه نویسی یا کتاب اصول موفقیت در تجارت

 

 

سخت افزار (Hardware)

به کلیه اجزای فیزیکی و قابل لمس رایانه، سخت افزار گفته می شود.

سخت افزار رایانه مجموعه ای از قطعات و مدارات الکترونیکی و مکانیکی است. به تدریج در این مطلب با قطعات تشکیل دهنده رایانه آشنا می شویم.

 

 

نرم افزار (Software)

به کلیه برنامه ها و دستورالعمل هایی که برای ارتباط با رایانه و استفاده از آن بکار می روند. نرم افزار گفته می شود.

رایانه یک ماشین الکترونیکی- مکانیکی است که به تنهایی قادر به انجام هیچ عملیاتی نیست و فقط بوسیله دستورالعمل ها و فرمان هایی که انسان به آن می دهد کار می کند. نرم افزار رایانه از لحاظ فیزیکی قابل لمس و مشاهده نیست. هر نرم افزار به منظور انجام کار مشخصی تولید می شود و توسط افرادی که در آن زمینه فعالیت می کنند، استفاده می شود. مثلا نرم افزار های گرافیکی توسط طراحان و گرافیستها برای ایجاد تصاویر گرافیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

میان افزار (Firmware)

به تجهیزات خاصی که از ترکیب سخت افزار و نرم افزار تولید می شوند، میان افزار گفته می شود.

به عبارتی دیگر، میان افزار نه سخت افزار محض و نه نرم افزار محض است، بلکه ترکیبی از هر دو است. آی سی های ROM نمونه ای از میان افزار محسوب می شود.

 

 

فن آوری اطلاعات (IT)

فن آوری اطلاعات ( Information Technology(IT) ) ، اصلاحی عمومی است که به استفاده از رایانه برای ایجاد و نگهداری داده ها و ارائه به موقع اطلاعات گفته می شود. IT تمامی جوانب مدیریت و پردازش اطلاعات را در بر می گیرد. رایانه ها در مدیریت اطلاعات نقش مهمی ایفا می کنند. بعضی از کارشناسان IT را مجموعه ای از ارتباطلات، مخابرات و اینترنت می دانند و بعضی دیگر IT را مجموعه ای از تجهیزات الکترونیکی و رایانه ای می دانند که به ذخیره و انتقال هر گونه اطلاعات می پردازد. پس یک تعریف کلی از IT می تواند به صورت زیر باشد :

هر فن آوری که برای دریافت، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و ارائه اطلاعات به کار می رود را فن آوری اطلاعات می گوییم.

 

 

مشاوره، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و راه اندازی سیستم اکتیو دایرکتوری (Active Directory)

تیم فنی و مهندسی ثمین نتورک با سابقه درخشان 15 ساله در طراحی ، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری برای ادارات ، کارخانه ها ، شرکت ها و دفاتر اداری و تجاری ، آماده ارائه خدمات شبکه از جمله خدمات سخت افزاری برای سیستم شما در شهرک های اداری ، صنعتی و همه مناطق استان تهران و حومه می باشد. جهت دریافت مشاوره و کارشناسی رایگان با ما تماس بگیرید.

 

 

 

رایانه و سیستم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *