مراحل تولید نرم افزار


تعریف :

اصطلاح توسعه سیستم یا System Development بازه گسترده ای را شامل شده و عموما به معنای توضیح مورد مصرف نرم افزار جدید، نحوه برنامه نویسی آن، اشکال زدایی، آزمون و در نهایت ارائه به کاربر است. به طور کلی هر گاه شرکتهای تولید کننده نرم افزار بخواهند برای شرکت یا موسسه ای نرم افزاری تهیه کنند، مراحلی را طی می کنند تا مطابق با نیازهای کاربر، نرم افزار تولید کنند. مراحل تولید و نگهداری نرم افزار را می توان به 4 مرحله تقسیم بندی کرد :

 

 

درک خواسته ها و تحلیل سیستم

در اولین مرحله باید خواسته ها و احتیاجات کاربران سیستم سنجیده شده و تحلیل شود. این کار توسط کارشناسان تحلیل گر سیستم (System Analyst) انجام می پذیرد. کارسناسان تحلیل گر سیستم، با کاربران مصاحبه کرده و آنچه دقیقا از سیستم می خواهند را می پرسند و سپس راهکارهایی را برای پیاده سازی این سیستم بر روی یک سیستم واقعی تحت رایانه ارائه می دهند. حاصل این مرحله معمولا بصورت یک گزارش در اختیار مهندسان نرم افزار قرار می گیرد. این مرحله مهمترین و موثرترین مرحله تولید نرم افزار است.

 

 

طراحی و پیاده سازی

مهندس یا مهندسین نرم افزار (Software Engineers) با توجه به گزارش تحلیل سیستم و بر اساس یکی از روشهای طراحی، خواسته های کاربران سیستم را بصورتی طراحی می کنند که نیاز های آنها را بر آورده سازد. سپس عملیات برنامه نویسی توسط برنامه نویسان (Programmers) بر اساس طراحی انجام شده صورت می گیرد.

 

 

نصب و آزمایش

در نهایت پس از اینکه نرم افزار آماده شد، مورد آزمایش با داده های آزمایشی قرار می گیرد و اشکالات احتمالی آن بر طرف می شود و سپس نرم افزار در اختیار کابران نهایی سیستم قرار می گیرد و کاربران آموزشهای لازم را برای کار با سیستم خواهند دید. در این مرحله نرم افزار با داده های واقعی آزمایش می شود و در صورت وجود مشکل یا کمبودهایی در نرم افزار، توسط تیم طراح و برنامه نویس، مشکلات رفع خواهد شد. در صورتیکه مرحله اول تولید نرم افزار (درک خواسته ها و تحلیل سیستم) با دقت انجام شده باشد، در این مرحله نرم افزار تولید شده مطابق با نیازهای واقعی کاربران خواهد بود در غیر اینصورت باید در نرم افزار تغییرات زیادی را اعمال نمود.

 

 

پشتیبانی و نگهداری نرم افزار

پس از اینکه نرم افزار مورد استفاده کاربران قرار گرفت، ممکن است پس از مدتی مشکلاتی در نرم افزار بوجود آید که تولید کننده نرم افزار موظف به رفع مشکل خواهد بود. از آنجایی که در طول زمان ممکن است بدلایل مختلفی نیاز های کاربران سیستم تغییراتی کند، لازم است تولید کننده تغییراتی را در نرم افزار اعمال کند و یا بخش هایی را به نرم افزار اضافه نماید. این کار معمولا تحت قراردادی با عنوان قرار داد پشتیبانی (Support) یا قرارداد نگهداری (Maintenance) بین تولید کننده نرم افزار و مصرف کننده بسته می شود.

 

 

عوامل موثر در راندمان کار رایانه

کاربران رایانه علاقه مند هستند که ریانه سریعتر و کاراتری داشته باشند. بعضی از فاکتور های موثر در سرعت رایانه سخت افزاری هستند و بعضی دیگر نرم افزاری. تهیه سخت افزار سریعتر مستلزم پرداخت هزینه بالاتری است ولی با رعایت چند توصیه نرم افزاری نیز می توان رایانه سریعتری داشت.

 

فاکتور های زیادی در سرعت اجرا شدن برنامه ها در رایانه موثرند که مهمترین آنها عبارتند از :

 

قدرت پردازش CPU

هرچه CPU دارای سرعت بیشتر، حافظه پنهان بالاتر، تعداد هسته های بیشتر و بطور کلی قدرت پردازش بالاتری داشته باشد رایانه سریعتر کار خواهد کرد.

 

اندازه RAM

از آنجایی که سیستم عامل برای اجرای برنامه ها نیاز به حافظه RAM دارد، هرچه RAM رایانه بیشتر باشد، اجرای برنامه ها سریعتر خواهد بود.

 

سرعت و ظرفیت دیسک سخت

سیستم عامل از دیسک سخت هم استفاده می کند، پس اگر دیسک سخت سریعتری نیاز داشته باشیم، باز برنامه ها سریعتر اجرا می شوند. دیسک های سخت بر اساس سرعتشان قابل مقایسه هستند که این سرعت با زمان دسترسی دیسک سخت (Access Time) بیان می شود و واحد آن میلی ثانیه است. هر چقدر زمان دسترسی کمتر باشد، سرعت ذخیره و بازیابی اطلاعات بیشتر خواهد بود.

 

 

فضای خالی دیسک سخت

برای سریعتر کار کردن یک سیستم عامل علاوه بر دیسک سخت سریع، فضای خالی دیسک سخت نیز مورد نیاز است. علت آن است که سیستم عامل بطور دائم داده ها را بین RAM و دیسک سخت انتقال می دهد. اگر فضای کمی روی دیسک سخت وجود داشته باشد، اجرای برنامه ها کند خواهد شد.

 

 

یکپارچه سازی فایل ها

وقتی از رایانه استفاده می کنیم، پس از مدتی فایل ها در درون دیسک سخت به علت استفاده پیاپی و جابجایی آنها تکه تکه شده و پخش می شوند. عمل یکپارچه سازی به معنای جمع کردن این تکه ها و در کنار هم قرار دادن مجدد آنها است. با این عمل زمان خواندن فایل توسط سیستم عامل کمتر شده و اجرای برنامه ها سریعتر می شود.

 

 

تعداد برنامه های در حال اجرا

در سیستم عامل های چند برنامه ای (Multi Tasking) همانند ویندوز، هرچه تهداد برنامه های اجرا شده در یک زمان بیشتر باشد، سرعت اجرای برنامه ها پایین تر می آید. میزان این کاهش سرعت در هر برنامه بستگی به این دارد که برنامه های دیگر چه کارهایی را دارند انجام می دهند و چقدر از زمان CPU را به خود مشغول می کنند. مثلا ویرایش یک عکس تمام رنگی بزرگ می تواند زمان بسیار زیادی از CPU را به خود اختصاص دهد و در نتیجه به برنامه های دیگر فرصت کمتری برای استفاده از CPU می دهد.

 

 

مشاوره، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و راه اندازی سیستم اکتیو دایرکتوری (Active Directory)

تیم فنی و مهندسی ثمین نتورک با سابقه درخشان 15 ساله در طراحی ، اجرا و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری برای ادارات ، کارخانه ها ، شرکت ها و دفاتر اداری و تجاری ، آماده ارائه خدمات شبکه از جمله خدمات نرم افزاری در شهرک های اداری ، صنعتی و همه مناطق استان تهران و حومه می باشد. جهت دریافت مشاوره و کارشناسی رایگان با ما تماس بگیرید.

 

 

نرم افزار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *